JMK play

Mer new age åt tidningsbranschen!

Publicerad: Måndag 30 januari 2017
Kategori: Praktiksummering hösten 2016

Image

Efter min praktik känner jag mig full av framtidstro. Hela tidningsbranschen håller inte på att gå i graven – men den förändras. Nu är det fullt fokus på att se till att antalet digitala prenumeranter ökar i rask takt, i stället för att fokusera på hur många papperstidningsläsare som går förlorade.

Det känns också upplyftande att allt fler har insett att läsare inte bara vill ta del av katastrofrapportering. Införandet av ”konstruktiva nyheter”, det vill säga positiva nyheter, verkar välkomnas av både tv, radio och tidningar. Av nära 100 artiklar jag skrev under hösten blev ”Topp tio bästa resmålen 2017” den mest lästa. Digitala prenumeranter verkar alltså också gärna läsa mer om världens vackra sidor.

Ibland känns det som om det ligger inbyggt hos journalister att fokusera på problem i stället för möjligheter. Och det ligger kanske i sakens natur – många journalister drivs av att blottlägga orättvisor. Men branschen kommer inte att gå framåt genom att fortsätta älta i hur dåligt det går. Om en strategi inte fungerar så måste något förändras. Flera mediebolag skulle förmodligen gynnas av samma positiva inställning som jag har fått se prov på under hösten. 

Jag tror också att det finns mycket att vinna på att hämta inspiration från näringslivet eller rekrytera fler personer med kunskap inom företagande och ledarskap. Med några års arbetslivserfarenhet och studier inom ekonomi förvånas jag ofta över att saker som har varit självklara inom näringslivet under flera år, talas om som en nyhet bland många journalister jag träffat genom åren.

Så tidningsbranschen, med sänkt moms för digitalt material och lite new age-filosofi ska det här nog gå alldeles utmärkt. 

Av