JMK play

Jakten på de goda klicken

Publicerad: Måndag 16 januari 2017
Kategori: Praktiksummering hösten 2016

Image

Under hösten har jag gjort min praktik på Expressens sociala medier-redaktion. Nu känner jag att jag har en bred grund att jobba vidare på, och att jag fått kunskaper som jag kanske inte skulle fått från en annan praktikplats.

Sociala mediernas roll inom journalistiken är fortfarande relativt nytt och i ständig rörelse. Utvecklingen går snabbt framåt, något dagens medieplattformer är mer eller mindre bra på att hantera. Bland de mer traditionella medierna är Expressen den tidningen jag personligen anser ligger i framkant när det kommer till sociala medier. De jobbar ständigt för att interagera med läsaren genom live-sändningar, Instagram-poster och lättillgängliga inlägg på Facebook. Ibland får de kritik för att jaga klick, något man kan ha olika åsikter om. 

 Men en sak är säker: Journalistiken måste anpassa sig efter läsarnas intresse om den ska överleva.

 Är detta bra eller dåligt? Vissa hävdar att det bara kommer att gå utför från och med nu, att journalistikens förfall rent ut sagt redan har börjat, men jag tror att svaret är mer komplicerat än så. Det finns många vägar att ta för att möta den nya digitala tidsåldern. 

 Egentligen har ingenting förändrats, mer än att vi har rört oss från en envägskommunikation till ett klimat där läsarens röst inte går att bortse från. Genom klick, delningar och statistik kan vi bättre än någonsin förr mäta vad den generelle mediekonsumenten gillar och vill ha. Och det behöver inte vara något dåligt; genomarbetad och samhällsgranskande journalistik är något som alltid kommer att efterfrågas. Vi måste bara hitta ett arbetssätt som möter publikens behov, samtidigt som våra produkter drar in de intäkter som håller en redaktion i rörelse. En sådan lösning har ingen medieplattform hittat – än.

 Jag är övertygad om att ”klick” som fenomen inte behöver vara något dåligt. Tvärtom, visst är det väl bra att hitta historier som engagerar och berör många människor. Där läsare kan mötas i kommentarsfält och tagga in sina vänner direkt under artikeln. Det är ganska fantastiskt när man tänker efter. Jag är övertygad om att en artikel kan vara både läsvärd, genomarbetad och relevant – och ändå generera sidvisningar. Varje dag ser jag tydliga exempel på detta i mitt flöde.

 Kalla mig dumdristig, men jag är optimistisk.

 Jag kände mig relativt rustad inför praktiken, men det var faktiskt till stor del tack vare egna förberedelser och erfarenheter utanför utbildningen. Journalistprogrammet på JMK måste bli mycket bättre på att förbereda studenterna inför arbetslivet. Grundläggande kunskaper gällande rubriksättning och ingress måste få ta större plats i utbildningen. Jag skulle vilja se att man får en mer direkt respons av lärare på arbeten man faktiskt utfört, så att man som student kan utvecklas mot att bli en bättre skribent. Att mer än hälften av studietiden fokuserats på journalistvetenskap och teoretiska kursen, har för mig varit bortkastad tid och inget jag har haft användning för i mitt yrkesutövande liv.

 Jag ser en poäng i att även förmedla en teoretisk kunskap, men låt det gärna ta mycket mindre plats i studieplanen. De praktiska kurserna i radio, tv och reportageskrivande måste få ta mer utrymme. Släng även gärna in 7,5 hp i sociala medier-hantering – det hade uppskattats och är en grundläggande kunskap för alla blivande journalister!

 

Av